Een eindeloos gevoel van ontreddering

Mensenkennis

Tom die hoef je niets meer te vertellen. Dat kun je wel zien. Voor Mediocre schrijft hij onregelmatig een stukje tekst. Hierbij komt geen papier te pas, maar soms worden er wel bomen omgehakt. Gewoon, voor de fun.

1 april 2003 - Tweede column
Kent u dat? U bent in gesprek met uw vriend en u weet wat hij op dat moment wil gaan zeggen of wat hij denkt. Naast echte vlagen van helderziendheid denk ik dat het hier toch het meest gaat om mensenkennis.

Bijvoorbeeld een goeie verkoper kan aan de ogen van iemand zien of iemand zijn product wil kopen. Sterker nog, zelfs u en ik kunnen dit. Als de pupillen van de ogen vernauwen dan weet je dat degene wel degelijk geïnteresseerd is in hetgeen je wilt verkopen.

Naast mensenkennis speelt hierbij ook psychologie een grote rol. Anticiperen op wat de ander doet en gaat doen. De voorspelbaarheid van mensen komt hierbij om het spreekwoordelijke hoekje kijken. Sommigen zijn voorspelbaarder dan anderen: Een grap van André van Duin zie je al van kilometers ver aan komen en ook bij series als Friends weet je gewoon dat om elke zin die men zegt, de lachmachine weer op de achtergrond meedraait.

Ook al zijn er vaak zaken onvoorspelbaar, als je ze vaker ziet en herkent zijn ze ook weer makkelijk te doorgronden. Van goochelaars (die toch geacht worden om het publiek te verrassen) weet je na een tijdje ook dat het doorgezaagde meisje niet echt doorgezaagd is, maar gewoon Hans Klok zelf met een gespleten persoonlijkheid. Boze tongen beweren namelijk, dat hij in Nederland gewoon als homo door het leven gaat (algemeen bekend) en in Duitsland dit angstvallig geheim wordt gehouden, omdat homo's daar nog niet zo geaccepteerd worden als in Nederland.

Wat dat betreft zou Jamai dus nooit de Duitse Idols gewonnen hebben...weer zoiets wat je van 10.000 scheepsknopen ver al aan ziet komen. Hij weet het alleen zelf nog niet dat hij liever met jongens zit te rollebollen. Maar genoeg over "neuken doe je zo", over tot de orde van de dag.

Voorspelbaarheid bij de massa wordt natuurlijk flink uitgebuit door de commercie. Neem bijvoorbeeld de mobiele telefoon. Iedereen heeft er 1 en wie heeft zo'n ding daadwerkelijk nodig? Ook dit is ooit slim in de markt gezet door een aantal telefoonaanbieders die inspeelden op het feit dat zij de behoefte van de mensen konden bepalen. Ik zie de geschiedenisboeken al voor me: Het jaar 1991: mobiele telefoons worden maar als onnodig bestempeld bedoeld voor de yup en de snob. Het jaar 2003: Niemand beweert meer zonder de mobiele telefoon te kunnen en iedereen is al aan zijn vierde mobieltje. Niet omdat er niet meer gebeld kon worden maar omdat je op je ouwe geen polyfone beltonen had en kleurenschermpje.

Het jaar 2008: Niemand kan meer zonder een digitale foto/videocamera met GPS ontvanger (ik wil te allen tijde weten in welke straat ik loop) tevens via de satelliet te synchroniseren met Outlook, natuurlijk met divx-dvdspeler. Oh ja... Je kunt er ook mee bellen.

Zooooo voorspelbaar allemaal.




©&® 1997-2010 Mediocre.nl™ voor uw ambachtelijk bereden websites
laatse bijwerking: vandaag (heute) // Contact tha webmastah

All right reserved // All wrongs revenged
©&®™ MCMXVCMXVVMXCCMMXIIVI½