![]()
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||
![]() |
Overige onderzoekenOmdat er binnen het project Drempels Weg zoveel deelprojecten waren gedefinieerd, hebben een aantal van die deelprojecten nauwelijks raakvlakken met de mijne gehad. Maar Drempels Weg is niet alleen richtlijnen en voorbeeldsites. Hieronder staan de overige onderzoeken kort behandeld. Quickscan Demonstratie- en Presentatiecentrum(Uitgevoerd door Nederland Kennisland (KL)) In de quickscan werd gezocht naar de mogelijkheden van de ontwikkeling van een fysiek centrum (binnen een bestaand centrum, kandidaat is Media Plaza) waar de hardware en de software voor de doelgroepen (professionals en gebruikers) getoond kan worden en waar presentaties en demonstraties kunnen worden gegeven. Dit centrum moet als een bron van inspiratie gaan werken ter versterking van de overtuigingskracht van het gehele project. In de scan wordt een inventarisatie gemaakt van benodigde aanpassingen (per doelgroep) en de reeds beschikbare centra die als kandidaat voor dit centrum kunnen dienen. Deze quickscan is tegelijkertijd uitgevoerd met die van het ontwikkelen van aangepaste internetplekken (zie hieronder). De rest van de quickscan is een lange lijst met namen van instellingen, contactpersonen en internetadressen. De hieronder vermelde conclusie geldt voor beide onderzoeken. Quickscan ontwikkelen van aangepaste plekken in internetcafé's(Uitgevoerd door Nederland Kennisland (KL)) Het creëren van aangepaste internetplekken in internetcafé's of digitale trapvelden, zodat de noodzakelijke techniek dicht bij huis van de gehandicapten wordt gebracht, waardoor meer gehandicapten de mogelijkheden van Internet zullen gaan ontdekken. Hiertoe wordt in fase 2 van het project Drempels Weg (dit is na de openingsmanifestatie op 28 maart 2001) een pilot opgezet van 3 of 4 aangepaste internetplekken op locatie en wordt een netwerk gebouwd van gemeenten, organisaties etc. die meer van deze plekken zouden kunnen realiseren. Met de pilot wordt hen getoond hoe ze dat kunnen doen. In deze quickscan wordt per doelgroep geïnventariseerd wat de voorzieningen en locaties zijn die gehandicapten kunnen helpen bij toegang tot het internet en welke bedrijven/organisaties deze voorzieningen aanbieden. Het gaat dan om partijen die benodigde faciliteiten kunnen ontwikkelen/leveren, mogelijk locatie kunnen bieden en/of partijen die als partner/sponsor kunnen optreden om samen met het ministerie van VWS deze projecten te realiseren. Hierbij werd gebruik gemaakt van de resultaten van de behoefte-inventarisatie en de omgevingsanalyse. ConclusiesBeschikbaarheid van informatie In deze eerste verkenning lijkt het erop dat er voor visueel gehandicapten wel en voor de andere groepen veel minder informatie is over voorzieningen (bestaande locaties, speciale hard- & software) om internet en e-mail te kunnen gebruiken, zowel voor wat betreft de private sector als in wetenschappelijke publicaties. Voorzieningen Uit de gesprekken met de focusgroepen bleek, gedurende het maken van deze quickscan, dat gehandicapten over het algemeen er de voorkeur aan geven om geen speciale "gehandicaptenplek" tussen alle "gewone" computers te hebben. Het alternatief, dat ervoor zou zorgen dat de gehandicapte internetgebruiker minder "opvalt", is een soort doos met daarin nodige voorzieningen (zoals een aangepaste muis, een aangepast toetsenbord, een brailleleesregel). Deze doos kan op elke computer in b.v. een bibliotheek worden aangesloten door een baliemedewerker als een gehandicapte van de computers gebruik wil maken. Voorwaarde is dan wel dat de nodige software op alle computers is geïnstalleerd. Bovendien dienen de medewerkers over een basiskennis "computers en gehandicapten" te beschikken. Voor het gemak hebben we deze doos voorlopig de "pilot-Kit" genoemd Inhoud van de "Kit" en benodigde software
Van verschillende kanten is ons duidelijk gemaakt dat een qua hard- en software perfecte voorziening nooit goed kan functioneren zonder een bepaald minimum aan begeleiding. Een korte instructie op de PC of de weg wijzen zijn bij uitstek diensten die veel tijd vergen, maar onmisbaar zijn voor de gehandicapte gebruiker. In het kader van dit deelproject dient daaraan te worden toegevoegd dat het natuurlijk een eerste vereiste is dat de medewerker de Kit kan aansluiten op een beschikbare computer en soft- en hardware werkend te krijgen. Naast het samenstellen van een "pilot-Kit" en het vinden van locaties voor de pilot, zal er dus ook een organisatie moeten worden gevonden die personeel van de pilotlocaties uitlegt hoe zij hun gehandicapte klanten met de Kit kunnen laten werken aan hun computers. |
volgende pagina:
Het extranet ![]() Voor een overzicht: ga naar de Sitemap ![]() Verklarende Woordenlijst ![]() voetnoten:
![]() Fig.1: logo Nederland Kennisland, logostiek medewerkers aan het project |
|||||||||||||
![]() naar boven |
Volgende pagina: Het extranet ![]() |